Ilford FP4+ 125 @ 3200

Czas na krótką, techniczną notkę.
* Scroll down for English *

St. Peter's Square, Vatican City - Ilford FP4+125 @3200

Bardzo długo przeczesywałem sieć w poszukiwaniu informacji jak wywołać Ilforda FP4 Plus z dość potężnym "Pushem". Zdarzają się takie sytuacje, które jasno mówią mi, że internet nie wie wszystkiego i są jeszcze pewne ścieżki do przetarcia - tak było właśnie tym razem. Gdy ktoś pyta na forum jak popchnąć FP4+ o jeden, dwa, czasem nawet trzy stopnie, spada na niego lawina pytań typu "A po co tyle?", "A dlaczego ten film?", "A czemu nie kupiłeś cyfry?". Życie uczy więc, że nie ma pytań głupich, są tylko głupie odpowiedzi. Nie rozwodząc się więc zbyt długo nad tym dlaczego czasami zostaje nam tylko ten jeden film w kieszeni i dlaczego słońce musi zachodzić zamiast świecić cały dzień przejdźmy do rzeczy.

St. Peter's Basilica, Vatican City - Ilford FP4+125 @3200

Podstawowe czasy dla Ilforda FP4+ wywoływanego w Fomadonie (Rodinalu) R09 1+25 i 20*C to:
ISO 125 = 9min
ISO 200 = 13min
ISO 400 = 20min

Korzystając z moich znikomych umiejętności matematycznych wyliczyłem sobie, że na każdy 1 stopień czas wydłużamy o +/- 48% i wg. tego schematu kolejne (niepotwierdzone nigdzie w sieci) czasy wywołań powinny wyglądać tak:
ISO 800 = 29min
ISO 1600 = 43min
ISO 3200 = 64min

Doświadczeni wiedzą zapewne o różnych trikach zwiększających prawdopodobieństwo sukcesu, które trzeba stosować podczas długich czasów wywoływań. Moje pojęcie o technikach wywoływania jest jednak dość blade, więc mając prawie dwuletni R09 postawiłem jednak na prostotę i wydłużyłem jedynie czas o dodatkowe 16min odpowiadające ok 1/2 stopnia. Żałuję, że tylko tyle, bo conajmniej drugie tyle jeszcze zabrakło.

A zatem:
Ilford FP4+125 w R09 1+25 20*C @ 3200
64min + dodatkowe 16min "dla pewności"
8 obrotów na każde 3min przez pierwsze 40min
5 obrotów na każde 3min przez drugie 40min (w połowie wystraszyłem się nieco zbyt wysokiego kontrastu i chyba słusznie..)

St. Peter's Basilica, Vatican City - Ilford FP4+125 @3200

Wbrew wielu opiniom, że tego filmu nie da się wywołać w 3200, jako ciemniowy laik, zapewniam, że owszem, da się. Rewelacji jak widać nie będzie, ale jeśli dobrze przypilnować czasu naświetlania jeszcze na wstępie (czego ja akurat nie zrobiłem, bo w Bazylice Św. Piotra w Watykanie było dla mnie za ciemno nawet przy 3200 i światłomierz nie dawał pomiaru), z późniejszym wywołaniem nie powinno być kłopotów.

St. Peter's Square, Vatican City - Ilford FP4+125 @3200


* * *
I've searched the internet for any advices regarding heavily pushed Ilford FP4+ 125 and since I couldn't find any helpful ideas I decided to pave the way myself. 
So without further ado, let's PUSH that FP4+ to 3200!

As the basic development charts say, developing times for Ilford FP4 Plus 125 and Rodinal R09 (1+25) 20*C are as follows:
ISO 125 = 9min
ISO 200 = 13min
ISO 400 = 20min

Despite my poor math skills, I managed to calculate that for each stop of pushed FP4+ I need to add +/- 48% of basic dev.time. Which is..
ISO 800 = 29min
ISO 1600 = 43min
ISO 3200 = 64min (5 stops!)

As I'm still pretty green when it comes to developing film and my R09 is almost two years old (ordinarily stored in a closet), I thought it might be a good idea to add 16mins more which is somewhere around 1/2 stop. In the end my pictures were still underdeveloped, so I guess adding some more time could be a solution. Just remember it's quite tricky to keep the temperature for such long time!

So here's what I exactly did:
Ilford FP4+125 in R09 1+25 and 20*C @ 3200
64mins + additional 16min just to "make sure"
8 inversions each 3mins for the first 40mins
5 inversions each 3mins for the second 40mins (I was uncertain as to contrast I wanted to get and now I guess 4 inversions would be enough already)

Unfortunately, most of the shots taken on this roll were underexposed because of poor lighting conditions at St. Peter's Basilica in Vatican, so I guess it was rather my fault at the very beginning. So considering this - developing FP4 at iso 3200 should be a piece of cake for anyone (this is my 4th self-developed film!). Of course it would be a lot better to have Delta 3200 in your pocket instead of pushing FP4 for five stops, but the question was: IS IT POSSIBLE - and the answer is yes!

I hope that someone will find these informations helpful!


2 komentarze:

  1. Ha! Właśnie przy wysokich czułościach sprawdza mi się najbardziej cyfra :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ceny filmów szybują ostro w górę więc nie wiem czy na któreś z przyszłych wakacji tez nie bede musial zabrać cyfry.. Przynajmniej nie będzie sie trzeba glowić jak taki film potem wywołać ;)

    OdpowiedzUsuń